Velkommen til Veganbohemen!

Velkommen til min nye blogg Veganbohemen. Her skal jeg skrive om det som interesserer meg mest, nemlig: Vegansk kosthold, interiør og retro/vintage design, miljø, dyrevelferd, økologi og kunst.




Wikipedia sier dette om Veganisme: Ordet «veganisme» betegner en filosofi og en levemåte som søker å ekskludere - så langt det er mulig og praktisk - alle former for utnytting av dyr for mat, klær eller andre formål; og som derved fremmer utviklingen og bruken av dyrefrie alternativer til det beste for mennesker, dyr og miljøet. For dietten sin del betyr det å gå bort ifra alle produkter som er lagd helt eller delvis av dyr.

Wikipedia sier dette om Bohem: Bohem (fra det franske navnet på Bøhmen, Bohême) ble fra 1800-tallet opprinnelig brukt som fellesbetegnelse for grupperinger eller underkulturen av kunstnere, forfattere, radikale og andre som hadde en livsstil som var ubundet av konvensjonelle normer, (noe de selv var stolte av), eller gjorde opprør mot tradisjonelle, gjerne besteborgerlige, moralbegreper. Betegnelsen er hentet fra romanen Scènes de la vie de Bohème av H. Murger (utgitt 1845). Over tid ble det også en betegnelse brukt om enkeltpersoner som gikk sine egne veier, og ikke alltid forholdt seg til storsamfunnets og borgerskapets lover, regler og normer.

Håper jeg kan gi dere noen nyttige tips og råd både i forhold til veganisme og interiør. Bare si ifra om det er noe dere lurer på eller vil at jeg skal skrive om!
Hilsen Anette:-)

Kommentarer

  1. Så gøy med nye veganblogger! Velkommen skal du være :) Fint at du tok med veganerdefinisjonen. Den kan ikke bli sagt for mange ganger. Likevel har flertallet av befolkningen ikke peiling på hva det er. Kanskje du etter hvert kan skrive et innlegg om hvorfor du ble veganer og hvordan prosessen har vært for deg?

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Tenkte å skrive litt mer om meg om min vei ja. Og litt om hvilke filmer, bøker etc. man kan se og lese for å forstå mer hva det betyr å være veganer og hvorfor flere blir det. Venninnene mine driver ofte med 3 grads avhør av meg om hvorfor jeg er veganer, akkurat som om det provoserer DEM at jeg ikke spiser kjøtt! Merkelig!

    SvarSlett
  3. Ja, det er merkelig at det er vi som er rare. Mye mer normalt å spise sener, muskler, fettvev og blod enn å være imot drap og tortur :P Stå på!

    SvarSlett
  4. Takk i like måte! Som jeg skrev i innlegget over, min historie, så var det jo viktigere for familien min å spise gris på julaften enn å være sammen med meg. Da blir jeg litt redd, når maten er viktigere enn å være sammen med sine kjære i julen. Hmmm...

    SvarSlett
  5. P.s. Adele. Takk for at du la meg til i din liste over favorittblogger! Veldig koselig. Nå er du med i min liste med linker i headeren. :-)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg