Shampo og balsam på den beste måten!

Jeg har i over 5 uker nå testet ut en ny måte å vaske håret på. Jeg fant det på You Tube og tenkte at dette må jeg prøve. Og det har fungert utrolig mye bedre enn jeg turde håpe på. Jeg er så fornøyd at jeg nå kvitter meg med vanlig shampo og balsam og går helt over til dette! Det er miljøvennlig, vegansk, rimelig, bra for håret og lettvint. Kan det bli bedre? Og hva er nå hemmeligheten tenker du? Vel her kommer den:


Lag din egen shampo:
  • Ca 4-5 dl lunket vann
  • 2 små ts natron
Hell vannet i en tom flaske og ha i de 2 ts med natron. Rist godt. ferdig! Holder til ca 4 hårvask.





Lag din egen balsam:
  • Ca 4-5 dl lunket vann
  • 2 ss eplecider-eddik
  • Noen dråper eterisk olje, f.eks. lavendel (for luktens skyld)
Hell vannet i en tom flaske og ha i de 2 ss med eddik. Ha i 2-3 dråper eteriske oljer. Rist godt. Ferdig! Holder til ca 4 hårvask.



Fremgangsmåte:

Gjør håret vått før du har i shampoen. Rist flasken før bruk. Hell ca 1/4 del av flasken over håret og pass på at du får dekt alle deler av håret fra topp, tinninger og til tupper. Massèr godt inn. Skyll med rent vann. Gjør det samme med balsamen. Med noen dråper eteriske oljer lukter balsamen bedre. Det gir en bedre følelse i dusjen enn den rene eddiklukten:)

TIPS: Jeg vasker håret en gang i uken. Hver fredag. Med denne behandlingen trenger jeg ikke vaske det mer, håret er like fint dag 7! Dette sparer også miljøet. Jeg bruker heller ikke føner, så sant det kan unngås. Håret blir penest og holder seg best om det får lufttørke. I løpet av uken grer jeg det minimalt og drar heller igjennom det med fingrene. Ta en ordentlig børsting før vask så får du ikke floker. OBS: Håret ditt går igjennom en detox de første 2 ukene med denne behandlingen, så det kan føles litt annerledes enn vanlig. Spesielt om du er vandt til å vaske det mye med mye såpe og kjemikalier.

Lykke til!
Klem fra Anette:)

Kommentarer

  1. Helt genialt. Må absolutt prøve. Yves Rocher har en bringebæreddikbalsam som jeg har kikket på for lenge siden, men aner ikke om den inneholder masse dritt i tillegg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Verd å teste ut dette ja!! Vet ikke hva den fra Yves Rocher inneholder. De har litt dårlig informasjon på nettsiden sin oxo over hva som er i de forskjellige tingene. Veldig enkelt med bare eddik og vann da!

      Slett
  2. Blir du tørr av å bruke dette? Jeg bruker per dags dato vanlig hårvask, men har fundert ganske lenge om jeg skulle prøve tørrshampoo, Raw Gaia har det på sin nettbutikk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke hatt noe problem med hverken tørt eller fett hår og får ikke flass eller tørr hodebunn heller. Synes håret mitt ser bedre ut enn før, og til og med bestemor kommenterte at håret mitt så så bra ut! :) Jeg prøver å ikke føne det, men la det lufttørke. Synes håret er lettere å style enn før oxo. Kommer ikke på noe negativt annet enn at det ikke skummer i dusjen! ;)

      Slett
  3. Jeg prøvde dette nå, men følte ikke jeg fikk så mye ut av det. Blandingen ble så tynn, så det var liksom ikke noe å massére inn :P Men det er kanskje bare uvant. Skal natronbandingen sitte i en stund?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er litt uvandt i begynnelsen ja. Man er som regel vandt med at det skal skumme litt ;) Det blir som å helle vann over håret, men prøv likevel og fordele det utover hele håret og masser hodebunn og gni "vannet" inn i håret. Jeg lar blandingen med natron være i i ca 2 min før jeg skyller. Eddikblandingen vasker jeg ut ganske fort etter at jeg har massert det inn i håret. Det tar en 2-3 vask før håret kjennes bra ut. Det gjorde det iallefall med meg. Jeg har gjort dette i ca ett år nå. Har fint hår!

      Slett
  4. Hei,
    Kjempemorsomt å lage Shampo og balsam selv.
    Prøvde de akkurat nå.
    Det er uvant at det ikke skummer, og jeg lurte på om det ble rent i det hele tatt.
    Men det ble det.
    Jeg brukte Hempz sin grønne volumizing creme under stylingen etterpå.Jeg har pr.idag kort hår og det må styles....
    Men hvordan er det med farget hår og disse hjemmelagde produktene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Fargen sitter ikke akkurat like godt som med frisørshampo, i allefall ikke hvis du har knalle farger i håret. Men fargen blir seende litt mer naturlig ut etter en tid. Jeg farger håret med Tints of Nature og synes det funker greit med natron og eddik. Jeg liker teksturen håret mitt får med denne måten og vaske på. Får lettere fall i håret og styling har ikke vært noe problem.

      Slett
  5. Nå har jeg akkurat vasket håret på denne måten for første gang. Det var veldig rart å bare ha "vann" i det, og ikke så lett å fordele. Jeg helte litt over på en svamp for å få litt bedre kontroll. Men så lurer jeg på hvor lenge og godt det skal masseres inn, og hvor lang tid det tok før resultater begynte å vise seg?
    Veldig spent på hvordan det blir. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, beklager sent svar...! Bare masser det så godt inn du klarer og skyll ut. Bør ikke stå å gnikke i evigheter, bare så du får med alt ;) Jeg merket forskjell etter bare et par ganger, men det kan variere fra person til person. Er litt rat at det ikke skummer ja, men man vender seg til det :)

      Slett
  6. Hei,
    Spørsmåøet mitt er vel om dette er noe som kan brukes hver dag (eller nesten hver dag). Jeg trener endel og blir veldig svett i håret, og da føler jeg at det må vaskes hver gang jeg har trent. Jeg er flink til å ikke vaske om morgenen hvis jeg vet at jeg skal trene på kvelden osv. Har lest et sted at dette bare kan brukes et par ganger i uka...men kan jeg vaske oftere?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Jeg prøver selv å ikke vaske håret mer enn en gang i uka og har ikke så mye erfaring med hva som skjer om man vasker det oftere. Jeg ville ikke tro det gjør noe, men for min egen del tror jeg at jeg ville vasket det med rent vann etter trening og så med natron og edikk en til to ganger pr uke. Jeg kjenner flere som kun vasker håret med rent vann og ingenting annet. Det fungerer også. Uansett er det greit å ha det som en regel, synes jeg, at man vasker håret så lite som mulig og ikke bruker så mye hårføner og andre ting som sliter på håret. Lykke til!! :)

      Slett
    2. Hei,
      Nå har jeg testet dette og det funker jo veldig bra! :) Jeg er vel ganske overrasket over hvor rent håret ble. Jeg syns det kjentes litt hardt ut, men da jeg tok i edikk blandingen ble det mykt igjen. Jeg merker at det er litt rart og annerledes, men tenker at det er sikkert bare fordi det er første gangen jeg vasker det slik. Håret mitt er vandt med å vaskes ofte og ble fort fettt igjen. Det kan også være at jeg brukte mye natron i det første gangen. Bruker du virkelig bare ca 1 dl til hver vask? Er det ikke for lite? Jeg har ganske kort hår og jeg helte innpå nesten 4 dl :P
      Jeg fant også ut at natron var helt genialt som ansiktsskrubb. Jeg sliter veldig med store og tette porer i ansiktet. Jeg leste at det gikk ann å blande 1 ts natron med en ts oliven olje og bruke det til å vaske ansiktet med. Jeg likte ikke følelsen av olje i ansiktet, men byttet ut oljen med sitronsaft. Det fungerer kjempebra! Lukter ikke så godt, men porene blir fine og ansiktet blir mykt :D Nå trenger jeg bare en fin og naturlig krem som ikke er veldig fet. Har du noe å anbefalle der?

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg