Kreativ belysning


Trenger du mer lys hjemme? Ønsker du deg noe som ingen andre har? Har du et begrenset budsjett? Da har jeg noen tips til deg!

Jeg liker å lage ting selv eller sette sammen ting på en måte som ingen andre har maken til. Gjerne av loppemarketfunn, eller av ting fra bruktbutikker. Sett også sammen ting du allerede har på nye måter. Det er mange fordeler med dette. 1) Du sparer miljøet ved å gjenbruke. 2) Du sparer lommeboken. 3) Du får noe helt unikt.

Jeg har laget noen forskjellige lamper som ikke mange har maken til og tenkte jeg skulle dele noen ideèr og tips med deg.

Tips:


  • Se hva du allerede har hjemme og finn på noe kreativt med det. F.eks. bruk en stabbel med gamle bøker som lampefot. Bruk et gammelt syltetøyglass som lampeskjerm etc. Mulighetene er mange.
  • Dra på loppemarkeder eller bruktbutikker og se etter fine lamper. Synes du lampefoten var fin med ikke skjermen? Finn en fin lampeskjerm eller sy en selv og sett på foten. 
  • Spør familie og venner om de har noe de ikke trenger lengre. Det finnes mange skatter på loft og i kjellere hos f.eks. besteforeldre og foreldre.
  • Noen ganger kan en gammel lampe bli fin med en ny skjerm. Det er billigere å bare kjøpe lampeskjerm enn hele lampen og du sparer miljøet allikevel. Husk å sende den gamle lampeskjermen til Fretex eller andre gjennviningsordninger om den fortsatt er fin.

Her er noen lamper som jeg har laget:

Flower power!

Denne lampefoten fant jeg på en bruktbutikk for 20 kr. Lampeskjermen som fulgte med var veldig dårlig og stygg så den kastet jeg. Under et besøk hos ei venninne av bestemor forelsket jeg meg helt i denne lampeskjermen som hun nettopp hadde funnet på loften. Hun skulle kaste den, men i stedet ble den med meg hjem! *veldig glad for det*








Pent hjørne
Denne kvasten kjøpte jeg på IKEA for noen år siden. Den har bare stått til pynt ved ovnen egentlig til jeg fant ut at det var litt lite lys i den kroken. Jeg fant en lysslynge som jeg hadde kjøpt for en stund tilbake uten å ha brukt den. Surret den rundt kvasten og satte i kontakten. Voila! Ble veldig fin og dekorativ synes jeg. Passer veldig godt i hjørnet ved siden av veden og peisen. Deilig med ekstra lys i vinterhalvåret. Til sommeren er det bare å surre av lysene igjen og vente til desember...









Før "oppussing"
Lampeskjermene var ikke så pene lenger!











Denne lampen fikk jeg til jul! Lykke! Den stod i musikk-kjelleren til svogeren min da jeg besøkte dem før jul. Jeg komplimenterte dem for den fine lampen deres. Det var de ikke så enige i, den var da ikke noe pen??? Så jeg sa at om de ga meg den i julepresang så skulle de slippe å kjøpe presang til meg igjen noen gang. Og tata, der stod den på julaften, bare til meg!!! Lampeskjermene var ikke så fine lengre. Med hull og flekker. Så hva gjør man da??
Man trekker den om så klart!

Jeg kjøpte stoff i 3 forskjellige farger, men i samme fargetonene (gult, rødt, lilla) og spratt opp stoffet på skjermene. De gamle stoffene brukte jeg som mal og håndsydde stoffstykkene fast til stålrammen på lampene. Det tok meg et par dager å sy skjermene, men det var det absolutt verdt. Det gamle kantbåndet tok jeg forsiktig av og sydde på de nye skjermene. Veldig fornøyd! Lampen ble så god som ny, og kanskje enda litt bedre.
En kul og annerledes lampe!









Med lys i om kvelden!

Kommentarer

Populære innlegg