Lag din egen mandelmelk på 1-2-3!

Plantemelk er vinden for tiden. Hjemme hos oss har vi laget mandelmelk i mange år alt. Mandelmelk er etter min mening den letteste plantemelken å lage og kan tilsettes hviken som helst smak.

Mandelmelk, ca. 1 liter:


2½ dl (ca. 150 g) mandler
1 liter vann

Bløtlegg mandler over natten (ca. 12 timer). Hell ut vannet. Finhakk mandlene i en blender først og tilsett 1 liter friskt vann. Kjør i et par minutter til det har blandet seg godt. Sil av mandelmassen i et tøystykke eller en finmasket sil, og du har mandelmelk! Kan brukes til varm/kald sjokolade, frokostblandinger eller matlaging. For å få litt mer smak, tilsett en halv banan, litt bær eller vaniljepulver. Kan også tilsettes søtning som agavesirup, yaconsirup, stevia m.m.

Noen ganger hvis jeg har det travelt legger jeg ikke mandlene i bløt først, men bare har de tørre rett i blenderen. Hvis jeg plutselig får lyst på kakao på kvelden f.eks.
Et annet tips er å skolde mandlene etter de har ligget i bløt, men før du har dem i blenderen. Melken blir da ekstra kremete.
Hvis du vil erstatte fløte med mandelmelk kan du bare bruke 4-5dl mandler til 1 liter vann og bløtlegge å skolde dem først. Da får du en fin og kremete mandelfløte!
Mandelmassen som blir igjen etter at du har laget melk pleier jeg å la renne godt av seg og bruke i nøttebunner i kaker eller annet. Da får du benyttet alt og trenger ikke kaste noe! Husk bare at den er veldig bløt i begynnelsen og trenger å bli ganske tørr før du bruker den i kaker, ellers flyter kakene litt ut.

Lykke til!!!

Kommentarer

  1. Gøy med denne bloggen også da :-) Jeg følger fortsatt kunstbloggen din, men alltid bra med flere veganblogger!! Legger deg til på bloglovin når jeg kommer hjem på egen data i kveld :-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Så hyggelig å høre. Jeg har gått med denne bloggen "i magen" en tid, men tenkt at jeg ikke hadde tid til 2 blogger. Men nå måtte jeg bare. Boblet over! ;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg