Redesign og vintage!

Som veganer, kunstner, retroentusiast, økofrik, og gjenbruksfantast setter jeg veldig pris på REDESIGN! Kjenn på ordet redesign i munnen.... Mmmm... det kjennes godt. Det er miljøvennlig, morsomt, rimelig, kult, trendy, unikt, ja bare rett og slett fantastisk! Hurra!
Redesign av klær blir bare mer og mer populært. Det samme blir vintage. Noen vintageklær trenger en liten "redesign" før de passer inn i dagens mote. Og gamle bruktbutikker og loppemarkeder er geniale for de som ønsker å lage egne redesignede plagg eller kjøpe vintage. Ikke alle er like hendige med symaskinen da. Men alt kan læres! Øvelse gjør mester! Jeg er selvlært på symaskin, og selv om jeg ikke er noen skredder akkurat får jeg til mye allikevel. Lag en tegning av hva du vil lage eller finn noe som du bare trenger å justere litt på, f.eks. å sy inn en bukse og sett på nye lommer, legg opp en kåpe, fjern ermene på en genser etc. The sky is the limit som vi sier på godt norsk!

Her er noen plagg som jeg har redesignet:


Denne genseren fikk jeg av ei venninne. Den var alt for stor til meg, så jeg sydde den inn i sidene og i ermene, og satte på noen gamle knapper til pynt.


Noen gamle knapper kan være veldig dekorative og gjøre et plagg litt mer spesielt! Disse fant jeg i en Fishermans Friend boks etter bestemor.














Denne soltoppen pleide å være en duk. Jeg syntes stoffet var veldig kult og bestemte meg for å lage noe jeg trang til sommeren. Jeg kjøpte kantbånd og blondebånd og klippet ut to rektangler (jeg tok mål av en annen bikinitopp jeg hadde). Kantbåndet nederst går rett gjennom rektanglene slik at jeg kan stille den og rynke den som jeg vil. Hele toppen var sydd ferdig på 2 (!) timer. Tips: Veldig kul presang til venninner!




Denne 60-talls kjolen fikk jeg etter min bestemor. Den var passe i størrelsen, men snittet var litt vel rett-ned for min smak. Jeg liker at midjen synes litt mer. Jeg sydde inn litt i sidene, laget ermene litt videre ettersom de kvalte armene mine, laget litt større utrigning og sydde inn litt under puppene. Det tok en kveld og litt prøving av og på for å finne fasongen, men det var såååå verdt det. Jeg synes den er vidunderlig kul! Det beste er selvsagt at jeg vet hvem som har brukt den før meg og at den er eldre enn det jeg er.










Detalj fra stoffet på kjolen! Veldig kul print synes jeg.
Stoffet er glatt og typisk 60-talls syntetisk.















Denne vesken sydde jeg av noen gamle stoffbiter jeg hadde liggende. En liten sommerveske. Treringene til håndtaket kjøpte jeg hos panduro.















Hvis du ikke er så sugen på å måtte sy klærne selv er det mange steder du kan få kjøpt ferdig redesignede og vintage klær.
Fretex har en egen avdelig for redesign. Spør i din lokale Fretex butikk om de har noe eller vet hvor du får tak i det. Noen av mine favorittkjoler kommer fra Fretex uten at jeg har måttet sy på dem i det hele tatt!


Her kan du finne både redesign og vintage:

Loppemarked.info (Mye informasjon om kommende loppemarkeder og andre godsaker)
Vintage Luxury (Brukte designklær til en rimeligere penge. Om du ønsker kjent design...)
Rusty Zipper (Elsker navnet! Kul vintage nettbutikk!)
Ethics Girls (Redesign og vintage klær for damer og menn)
Epla (Her ligger det ute mye vintage, redesign og andre unike ting!)
Frøken Dianas Salonger (Vintage butikk i Oslo, har en liten nettbutikk også...)
Uff norge (Vintagebutikk med klær nær Karl Johan i Oslo. Stoooor butikk!)
facebook.com/redesign.gjenbruk (Facebookside om redesign. Mange nyttige innlegg)



Håper dere finner noe interessant her.
Klem fra Anette:-)

Kommentarer

  1. Jeg skal straks ned å hente Motemanifestet på biblioteket. Har du hørt om den? Motejournalist som fant ut at hun hadde for mye klær og at hun ikke ville kjøpe klær som andre må lide for under uverdige arbeidsforhold. Så boka dreier seg igrunn om hvordan du kan redesigne og style klær du allerede har. Genialt! Jeg som ikke skal handle klær i hele år :P Knallfin kjole forresten. Elsker mønsteret.

    SvarSlett
  2. Ahaa! Den må jeg få kloa i. Takk for tipset!!! Synes kjolen er veldig fin ja! Har flere kule kjoler etter bestmor. Hun sparte på alle klærne hun kjøpte fra hun var 20 år gammel. Når hun døde hadde hun 7 fulle klesskap og flere kommoder... Mye godbiter til meg da.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg