Anbefalinger av filmer, bøker og kokebøker!

Her kommer noen forslag til filmer, bøker og kokebøker jeg anbefaler alle som vil bli veganere og alle som er veganere! Det finnes mye bra literatur og filmer der ute, men dette er de jeg har sett eller lest og synes er bra.


Filmer:



"Diet for a new America" var den første filmen jeg så som hadde fokus på miljø og hva kjøttproduksjonen gjør for jorda vår. Jeg ble vegetarianer mens jeg så på denne filmen og har ikke spist kjøtt siden! Sterk film som traff meg rett i hjertet da.
Finnes også i bok.













Filmen "The Cove" handler om hvordan Japanere lurer delfiner inn i en bukt for å drepe dem for kjøttet eller fange de. Delfinkjøtt blir solgt ofte under betegnelsen "hvalkjøtt" da dette er mer attraktivt. Sterk film, frem med lommetørkle!
Filmen kan kjøpes i Noahs nettbutikk!














 "Earthlings" er en av mine favoritt filmer. Joaquin Phoenix forteller gjennom hele filmen. Her får vi se alt fra dyrehold, kjøttproduksjon, pelsproduksjon, fiske, lærproduksjon etc. Her er det bare å sette seg ned med en stor pute og en boks kleenex, for dette blir sterkt. Samboeren min har ennå ikke klart å se hele filmen. Måtte gå ut for å trekke luft stadig vekk....Kan fåes i Noahs nettbutikk!













"Smaken av hund" er en norsk dokumentarfilm som omhandler våre egne kjøtt og meieriprodusenter, spesielt Gilde og Tine. Der får vi et innblikk i hva som egentlig skjer i norsk matproduksjon og hvordan dyrene har det. Trodde du det ikke var så ille i norge? Tro om igjen!













Filmen "Sharkwater" ga meg gåsehud. Den er utrolig bra og grusom på samme tid. Aldri har jeg tenkt over at vi utnytter haiene våre og at de er i ferd med å dø ut. Vi dreper 100 millioner hai i året! Og dette stort sett for haifinnene deres! Hvis haiene dør ut kommer også vi til å dø ut. Alt henger sammen. Etter denne filmen har jeg fått enorm respekt for haier og har malt flere bilder med dem. Det at haier er farlige og spiser mennesker er en myte som de fleste dessverre tror på... Må sees!!!! Kan kjøpes i Noahs nettbutikk!












Bøker:


Jonathan Safran Foer sin bok "Å Spise Dyr" er virkelig verdt å lese. Her hører vi om kyllingfarmer og grisefarmer og hvordan dyrene har det. Han forteller om sitt eget forhold til dyr og vegetarmat. Hva oppaling av dyr med spesielle egenskaper gjør for dyrebestanden etc. Denne boken kan leses flere ganger og anbefales som gave til venner og kjente! Kan kjøpes i Noahs nettbutikk!












Kokebøker:


"The Kind Diet" av Alicia Silverstone synes jeg er en veldig fin kokebok med forslag til dietter i tillegg til oppskrifter. Dette er en bra bok for de som er nyskjerrige på veganmat og ønsker å begynne å eksprimentere med dette. Det er også en super bok for drevne veganere. Ostekaken må prøves!!! Mmmmm...







Er du glad i cupcakes? Da er dette boken for deg! "Vegan Cupcakes" gir deg 75 herlige oppskrifter på cupcakes for alle anledninger. Smatt smatt;)













 "VeganMisjonens kokebok" er en flott liten bok med mange deilige oppskrifter. Vil du variere litt i hverdagen med enkle og gode retter så er dette boken for deg. 128 sider med bilder til hver oppskrift. Akkurat det med bilde liker leg veldig. Jeg ser alltid på bildene for å se om det er noe jeg har lyst på. Mange veganske kokebøker har bare tekst og da synes jeg det er vanskeligere å begynne å bruke dem...










NYHET! Endelig er den her. "Den norske vegankokeboken". Den inneholder 200 oppskrifter, omfattende guider, menyforslag, essensielle basisoppskrifter, helsestoff og gode tips fra en av landets største eksperter på dyrevennlig og plantebasert matlaging.

Vegankokk Vilje Bech kombinerer de nyeste internasjonale mattrendene med klassikere innen grønn kokekunst. Den norske vegankokeboken passer for nysgjerrige, nye veganere, og alle som vil heve kjøkkenferdighetene sine til et nytt nivå.

Jeg har ikke denne boken ennå, men skal skaffe meg den så snart jeg kan. Gleder meg!






Håper dere fikk noe ut av dette. Forhåpentligvis har dere sett alle filmene og lest alle bøkene, men gjør det gjerne igjen om det er lenge siden! Har dere andre forslag jeg burde ta med som ikke er her? Skriv gjerne en kommentar. En annen film som bør sees er "The world according to monsanto". Den handler om mijøgifter og sprøytemidler. Andre filmer jeg anbefaler er "Zeitgeist" 1 og 2. Listen er lang som du forstår!

Ha en super dag videre! Go Vegan!!!!

Kommentarer

Populære innlegg