Hjemmelaget musli på 1-2-3!

Hjemmelaget musli!
Det er superlett å lage sin egen musli/frokostblanding. Jeg laget en batch med en gang jeg stod opp i dag og nøyt den allerede til frokost! De ferdige blandingene man får i butikken er som regel søtet med sukker eller inneholder andre unødvendige ingredienser.

Når jeg lager en blanding musli så pleier jeg å variere ettersom hva jeg har i skuffer og skap. Jeg har ikke noen egentlig oppskrift på det, jeg liker at det blir litt variasjon fra gang til gang. Og det blir alltid knallgodt uansett synes jeg! Lag gjerne din egen oppskrift!

Dette gjør du:

1) Sett på stekovnen til ca 120 grader og kle et stekebrett med bakepapir.
2) Bland alle ingrediensene godt sammen i en stor bakebolle og fordel blandingen utover stekebrettet.
3) La det stå i ovnen i ca 30 min, eller til det begynner å bli sprøtt og avkjøl deretter på rist.

Muslien blir god og knasende!
Muslien i ovnen!

Ingrediensene:
Jeg har ikke noe eksakte mål på hvor mye du skal bruke av hver, men bruk mye av det du liker mest. De fleste ingrediensene her er økologiske.









Dette brukte jeg i dag:
(dette er ca. mål)
- 2 dl puffet havregryn eller hvete (i store poser uten tillsatt sukker eller annet)
- 2 dl økologisk cornflakes (Jeg bruker de fra I love Eco, ICA, for de er uten sukker. Dessverre truer de med å ta vekk hele cornflaksen og flere andre I love Eco produkter! Skammelig!)
- 1 dl økologiske store havregryn (Helios)
- 0,5 dl gresskarkjerner
- 0,5 dl solsikkekjerner
Mmmmm....
- Noen hakkede pistasjnøtter
- Noen hakkede mandler
- 2 toppede ss mandelmel (funksjonell mat)
- 1 ss maismel
- 1 ss hvetekim (hadde det tilfeldigvis i skapet... Kan sløyfes)
-
Litt lucumapulver
- Litt kanel
- Litt vaniljepulver, evt. dråper (ikke vaniljesukker!!! Fy og fy!)
-
2 ss kokosblomstsukker
- 1 ss yaconsirup
- 1 ss honning (bruk annen søtning om du ikke bruker honning)
- 1-2 ss agavesirup

Jeg har mange søtningsmidler i skapene her, men bruk bare mer av de du har eller liker best. Søtningen gjør at ingrediensene henger litt sammen og klumper seg. Bruk bare nok søtning til at det begynner å klebe seg litt, ikke så det blir helt seigt. Mandelmelet, maismelet og de andre "pulver" ingrediensene gjør at alt henger bedre sammen. Har du andre sunne mel-varianter enn meg så bare kjør på!

Når muslien har avkjølt seg kan du ha den i en tett boks og evt. blande den med kokos, rosiner, gojibær, tørket frukt og bær (eple, blåbær, banan, jordbær etc.) Juhu!!! Mmmm... Oj, oj, oj! Hurra tralala.

God Frokost alle sammen!!!

Kommentarer

Populære innlegg