Rødbetform med tandoorispyd!

I går eksprimenterte jeg litt på kjøkkenet. Jeg ville lage noe som var litt annerledes enn det jeg pleier å lage eller de smakene jeg er vant til. Det ble en kjempe suksess, så her kommer oppskriftene:

Før formen går i ovnen.

Rødbetform
  • 1 stor rødbet, skrelt og delt i båter
  • 2 medium store gule løk, i båter
  • 1 liten fenikkel (evt 1/2 stor), i båter
  • 2 biter ingefærrot, skrelt (ca 2x2 cm)
  • 1/2 ts stjerneanis, pulver
  • Maldonsalt og pepper
  • Olje

Ha litt olje i bunnen av en ildfast form og legg i grønsakene. Strø på anis, salt og pepper og ha litt mer olje over. Vend til alt er blandet. Stek i ovnene på 200 grader i ca 45 min. Vend grønsakene en gang eller to mens de er i ovnene så de blir gjevnt stekt.


Marianden ferdig.
Tandoorispyd
Marinade:

  • ca 2 dl yoghurt naturell (f.eks. Alpro soya naturell)
  • 1 stor ss Tandoori Paste
Soyaspyd:
  • Textured soy protein, store biter (jeg brukte denne fra iHerb)
  • Trespyd


Kok soyabitene i vann i ca 15 min. Hvor mange du koker avhenger av hvor mange som skal spise. Bruk så store biter som mulig. Lag marinaden ved å blande yoghurten og Tandoori pasten. Smak til styrken med evt mer yoghurt eller paste. Vend soyabitene i marinaden og la de ligge der litt. (Dette er et fint tidspunkt å gjøre rødbetformen på å sette den i ovnen.) Tre bitene av soya på trespydene. Her velger du hvor mange spyd du trenger eller må ha til de bitene du har marinert. Marinaden holder til mange spyd! Legg spydene på et bakepapir og sett i ovnen ved siden av rødbetformen når det er 30 minutter igjen av steketiden. (Spydene skal stå på 200 grader i ca. 30 min.) Vend en gang i løpet av steketiden.

Kok soyabitene i 15 min.
Tre bitene på spydene.
Ferdige spyd. Ha mer marinade på dem før du setter dem i ovnen.


Kikkertblanding
  • 1 boks kokte kikkerter, ca. 230 gram. (Fjern "skallet" før bruk)
  • 1 rødløk, hakket
  • 2 fed hvitløk, finhakket
  • Estragon
  • Salt og pepper
  • Stekeolje

Surr hvitløken gylden i litt olje i en kjele på middels varme. Ha i rødløken og la den bli myk. Ha i kikkertene, estragon og salt og pepper. Rør godt. La den stå på lav varme en stund. (Denne kan fint vente på den andre rettene.)





Hvitløken surrer i kjelen.
Ha i rødløken.
Ha i kikkertene og krydderne. Bland godt.

Denne kikkertblandingen bruker jeg ofte som erstatning for ris, pasta eller poteter. Den er sunnere og bedre!

Retten serverte jeg med en god salat og bakte hvitløk. De stod i ovnen like lenge som rødbetformen. Oppskriften på de bakte hvitløkene fikk jeg fra Veganeren. De var helt fantastiske!!! Mmmmm...




Dette ser godt ut!!! Ohlala!
Lørdagsmiddag for to!
Ha en fin fin søndag alle sammen!!

Kommentarer

Populære innlegg