Soyakjøtt og marinering

Når jeg var i sverige forrige helg kjøpte jeg med både soyafilèter, soyastrimler og soyabiff. Jeg har lovet å komme med en tilbakemelding på produktene jeg kjøpte, så her kommer en vurdering av soyakjøttet og tips til tilbereding og marinering av soyakjøtt.

Soyafilèter med pasta og tomatsaus!
 Hvordan tilberede tørket soyakjøtt:
  • Du trenger soyachunks eller filèter. Jeg har kjøp disse fra iherb.com eller så har de masse alternativer i sverige eller helsekostbutikker bl.a.
  • Kok opp vann med litt soyasaus, buljong, litt røkt paprika og hvitløkssalt.
  • Legg i soyakjøttet og la det koke 20 min.
  • Hell ut vannet og skyll forsiktig med kaldt vann.
  • Klem ut vannet av soyakjøttet.
  • Nå kan du enten ha det rett i en gryte, steke det med litt krydder i en panne eller marinere det før du steker det i ovnen eller en stekepanne.


Forslag til mariande med "vilt-smak":
  • Solsikkeolje eller annen god stekeolje
  • Soyasaus
  • Agavesirup
  • Rosmarin
  • Noen enebær
  • Røkt paprikapulver
  • Urtesalt
  • Litt pepper
  • Finhakket hvitløk
  • Litt timian (kan sløyfes)
Fremgangsmåte:
Bland alle ingrediensen i en bolle og legg det tilbredte soyakjøttet i bollen og dekk godt med marinaden. La det ligge til marinering i ca 20 min. Legg det i en ildfast form med 1 dl buljongvann og stek det til vannet er borte. Eller stek det i stekepanne med 1 dl buljonvann til vannet er borte og soyakjøttet er gyldenbrunt på begge sider. Nå har du en saftig og god kjøtterstatning som kan lure de fleste:) Lykke til!

Soyafilèter med poteter, tomatsaus og stekte grønnsaker.
Soyafilèter og soyastrimler fra sverige:

Soyastrimler
Jeg marinerte filètene og strimlene på samme måte som beskrevet over og de ble fantastisk gode. Nesten litt skummelt likt kjøtt som samboeren min sa det. Jeg stekte filètene i pannen med litt buljonsvann og samboeren min stekte strimlene bare i litt olje. Ble super digg. Filètene ble servert med båndspagetti og tomatsaus den ene dagen og ovnsbakte poteter, stekt løk, tomatsaus og stekte grønsaker en annen dag. Samboeren min laget strimlene og disket opp med ris, stekte løk og gulerøtter, dampet brokkoli, stekte grønne tomater og salat. Nam nam!

Kommentarer

  1. Nam! Ser ganske digg ut :) Fikk vite om dette merket via Goodstore, spurte hvor mye det ville koste å få en pakke sendt derfra, meen det var allfor dyrt gitt :P Nå fikk jeg iallefall enda mer lyst til å prøve ut Goodsoy :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Slik tørr teksturert soya er veldig lett i frakt da, og det blir mye mat av de siden den blåser seg opp til mer enn dobbel str. Fra iHerb er det veldig rimelig å handle. Har ikke kjøpt det i noen annen nettbutikk, men vet at Veganlife.se har det oxo...

      Slett
  2. Herlig het, så godt det så ut! De strimlene ga meg ville mengder vann i munnen. Jeg har en pose økologiske soyabiter i skapet, skal hive de i marinade as we speak! Takk for tips :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig! Hadde sønnen til samboeren min her når vi spiste soyastrimlene og han kastet seg over de. Syntes de smakte akkurat som kylling sa han;) Da jeg skulle forsyne meg for andre gang var det ingenting igjen! Hahaha... Lykke til med maten:)

      Slett
  3. Det er supergodt, jeg lager også mye soyakjøtt for tiden. Mange tror de ikke liker soyakjøtt, men så oppdager de at de bare har laget det på feil måte!
    Det er blasfemi å bløtlegge dem i kun vann. Må ha masse digg i vannet. Og steke dem godt. Mannen min er imponert (og skrekkslagen) over hvor likt kjøtt det er, og ungene digger det. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi elsker det her i huset også og bruker det nesten litt FOR ofte;) Og buljong er et minimum å ha i vannet du koker dem i, skal du få god smak.

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg