Kålrotstappe og smørsaus

Her er min oppskrift på kålrotstappe og en egenkomponert smørsaus som passer veldig godt sammen med "husmannskost"...
Kålrotstappe til venstre og smørsaus til høyre!

Kålrotstappe, 4 pers.:
  • 1 1/2 økologisk kålrot, evt. 1 stor
  • 1 stor potet
  • Vann med litt buljonpulver i
  • 3 ss margarin
  • 1/2 dl havrefløte
  • Salt (gjerne Herbamare) og pepper
  • 1/2 ts revet muskattnøtt

Fremgangsmåte:
Skrell kålroten og poteten og kapp dem opp i små terninger. Ha de i en kjele og fyll opp med vann så det dekker. Ha i litt buljongpulver. Kok til kålerabien er helt mør. Pass på at det er nok vann hele tiden og ta gjerne av 1 dl til smørsausen hvis du skal lage dem sammen. Blir det for mye vann i er det bare å helle det av å evt spe i etterpå eller bruke til noe annet. Ingenting må gå til spille her. Blir veldig god kraft... Mos kålroten og ha i margarin, fløte, salt og pepper etter smak og muskattnøtten. Server varm, gjerne sammen med poteter, dampede grønnsaker, smørsausen nedenfor og rødbetburgere.



Smørsaus, 4 pers.:
  • 5 ss god margarin
  • 1 dl kraft (gjerne kålrotvann eller fra andre ting du skal ha ved siden av)
  • 1 dl havrefløte
  • 1/2 ss hvetemel blandet ut i litt lunkent vann
  • 1/2 ss buljongpulver
  • Salt og pepper
  • Evt. litt hvitløkssalt

Fremgangsmåte:
Smelt margarinen i en kasserolle og ha i kraft, fløte, melgjevningen og buljongpulveret. La det småkoke i 10-15 min. Smak til med salt, pepper og evt litt hvitløkssalt. Server varm. veldig god å ha over kokte poteter... Mmmm...

Kommentarer

  1. Mmmm, kjenner lukten av muskat, smør og kålrot helt hit!

    SvarSlett
    Svar
    1. Muskat er utrolig godt i kålrotstappe. Har alltid likt kålrotstappe, så selv om familien min skulle ha ribbe og surkål og rødkål på julaften, så grein jeg meg til at mamma måtte lage kålrotstappe også, bare til meg;)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg