Pannekaker på den tradisjonelle måten

Pannekaker er godt både til frokost og middag. Før jeg ble veganer spiste jeg aldri frokostpannekaker eller tykke amerikansk pannekaker, vi spiste pannekaker til middag med blåbær og sukker rullet sammen. Så her kommer veganversjonen av vanlige norske pannekaker med blåbær og sukker på! ...og litt lønnesirup siden det er så godt...
Deilige saftige pannekaker med blåbær og sukker uten egg og melk! No problemo!

Ingredienser til 4-6 pannekaker:
  • 1 ss No Egg pulver
  • 8 ss vann
  • 2 1/2 dl havre- eller soyamelk
  • 4 ss solsikkeolje
  • 2 ss soyafløte evt naturell yoghurt
  • 2 ts FiberFin
  • 2 dl hvetemel
  • 1-2 ss agavesirup
  • 1/2 ts bakepulver
  • Litt kardemomme og vaniljepulver
  • Bittelitt salt

Fremgangsmåte:
Bland No Egg pulver (fås kjøpt i de fleste dagligvarebutikker) og vann i en bolle og visp godt. Ha i de øvrige ingrediensen og visp til en smidig røre. FiberFin kan evt sløyfes, men den gir mye deilige fiber til røren. La røren stå og svelle ca en halv time før du steker pannekakene. Stek dem i godt vegetabilsk margarin på litt over middels varme. Snu pannekakene når de har stivnet på toppen og er gyldne under. Server med brunt sukker eller Sukrin, blåbærsyltetøy og evt litt lønnesirup.

Veldig gode og akkurat som jeg husker bestemor lagde dem når jeg var liten!

Kommentarer

  1. Yum! Ser veldig godt ut :) Må prøve å lage denne varianten, men må først skaffe meg fiberfin :)

    SvarSlett
  2. Jeg bruker FiberFin i vafler, boller kaker etc. Du erstatter ca 10% av det vanlig melet med FiberFin, som er fiber fra mais, og så blir du lager mer næringsrikt og bedre for magen. Jeg bruker det masse. Pluss at det binder godt når man ikke bruker egg i maten...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg