Tips til urtehold inne!

Jeg har lenge strevet med å holde urtene mine fine. Jeg kjøper de på butikken, f.eks. basilikum, mynte m.m., og setter de i en potte i vinduet. En uke senere er de helt døde og jeg har bare fått brukt litt basilikum til pizza. Høres det kjent ut? Hva skal til for å ha urtene lenge?
Min far hadde to basilikumplanter i vinduet ved spisebordet som var over 4 år gamle. De hadde stamme og var grønne og fine. Vi plukket av dem til hvert måltid. Jeg spurte han hvor han hadde kjøpt de, og han svarte bare "på salg på butikken". Så hvor de kommer fra spiller ikke så stor rolle. Sist jeg var hos ei venninne måtte jeg beundre hennes basilikum. Den var fantastisk stor og frodig. Da jeg spurte om hun akkurat hadde kjøpt den sa hun at det var lenge siden og at hun hadde vært på ferie og fått en nabodame til å vanne den mens de var borte. Og det var da jeg innså hva som skulle til for å holde liv i plantene mine. Det er flere uker siden jeg kjøpte meg en ny basilikum og en peppermynteplante på dagligvarebutikken. De står ennå og ser bedre ut enn da jeg kjøpte de. Mynten kommer med nye skudd og stilkene på basilikumen er kraftigere og og kommer med nye skudd. Så hva har jeg gjordt annerledes?

Dette bør du gjøre for å få fine urter:

  1. Kjøp planter som ser friske og sterke ut (se i bunnen om det kommer friske skudd) og kjøp gjerne de økologiske.
  2. Sett urtene i en vinduskarm med mye lys og som det ikke trekker veldig fra vinduet.
  3. Snu plantene litt innimellom. De strekker seg mot lyset, så la alle deler av planten få nok lys.
  4. Du er ikke nødt til å vanne plantene fra skål. Jeg har de i vanlige potter og vanner rett på jorden. Pass på at du kun treffer jorden med vannstrålen.
  5. Vann plantene på morgenen. De liker ikke å stå med bena i vann på kvelden...
  6. Vann urtene HVER DAG! En skvett vann hver dag gjør susen. Ikke bare når de er tørre.
  7. Bruk romtemperert eller lunket vann. Kaldt springvann er ikke optimalt for urtene. Om mulig er regnvann det aller beste du kan bruke, så sett ut en bøtte når det regner og vann plantene med det.
  8. Når du bruker av urtene så pass på å ta av de store bladene som skygger for de mindre som kommer nedenifra. Du kan også knipe av toppene, men knip av rett over nye skudd så du ikke ødelegger for veksten. Husk også å renske vekk de tørre og døde bladene og skuddene.
  9. Hold småfluer og dyr unna planetene så godt du kan. De vil prøve å forsyne seg av godsakene de også:)
 Lykke til med urteholdet!!


Kommentarer

  1. Fine tips :-) Jeg pleier å gjøre det samme faktisk, men ofte så får bare kaninene resten av urteplanten dersom jeg har laget en rett som krever ekstra mye av en urt slik at det bare er stilker igjen.
    En gang hadde vi en basilikumstilk som bare fikk stå som et slags prosjekt, og den vokste seg over 1 meter høy og begynte å blomstre.

    p.s. "planeten" på punkt 3..hehe :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Skal rett litt på den planeten;) hihi

      Slett
    2. RettE! Puhh, var ikke så lett å skrive alt riktig i dag gitt;)

      Slett
  2. Jeg elsker friske urter, men desverre så tørker de inn og dør med en gang :P Spesielt timian, den kan jeg neste bare droppe. Tror jeg noen ganger har vannet litt for mye nr jeg har sett at de har vært tørre, også har de mugnet istedet :P Tusen tkk for alle de fine tipsene dine! Jeg digger det!

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du får den til nå da! Jeg er overlykkelig over hvor fine mine er blitt. Peppermynten skyter i været her! *gøy gøy*

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg