Hjemmelaget pizzaost

Har du lyst på pizza, men har ingen vegansk ost hjemme? Eller ønsker du å lære å lage en sunnere ost å ha på pizzaen? Her er en kjapp og enkel ost som du legger på flytende, men som smelter og blir fin i konsistensen når den blir varm. Denne osten fungerer også utmerket på ostesmørbrød eller som dipp til kjeks, grønnsaker eller annet. Kan eventuelt kombineres med andre veganske oster. Nam nam!

Ingredienser:
  • 2 ss soya kremost naturell
  • 2 ss soyafløte
  • 1 liten ss næringsgjær
  • Litt løkpulver
  • Litt hvitløkssalt
  • Litt urtesalt (jeg bruker Herbamare)
  • Litt røkt paprikapulver
Fremgangsmåte:
Bland alle ingrediensene godt sammen til en fin og flytende ost. Bruk krydderne etter smak. Drypp osten utover på pizzaen etter du har hatt på pizzasaus eller smør gjevnt utover bunnen uten pizzasaus og stek som vanlig med grønnsaker. Denne osten blir kjempe god!

P.S. Skal du lage tapas kan du bruke skiver av baguette og smøre på osten. Topp gjerne med litt revet Cheezly Mozzarella og stek i ca 10 min i ovnen. Strø over fersk basilikum ved servering og server varme! Veeeeeeldig godt;)

Kommentarer

  1. Så kjekt! Denne må jeg teste :) Ser veldig god ut på bildet ditt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Den er overaskende god! Jeg fikk ideen etter et restaurantbesøk i Brasil der de hadde laget sin egen veganske ost av tofu. Den pizzaen var fantastisk :)

      Slett
  2. Denne er nok bedre enn den kjedelige "kvitsausen" jeg smørte på pizzaen et par ganger! Denne *må* jeg lage neste gang det blir pizza :) Takk for oppskrift <3

    SvarSlett
  3. Ser god ut!
    Har du prøvd med andre veganske/vegetariske kremoster enn soya kremost?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke prøvd med andre kremoster nei, mest fordi det ikke er så mye å velge mellom her jeg bor. Men jeg vil tro at alle veganske "kremoster" kan funke. De har jo som regel ikke så mye smak i seg selv og det er en fordel her. Jeg har også hørt at andre har laget liknende "flytende" ost med silketofu og havre- eller soyafløte... Fikk servert det på vegansk restaurant i Brasil og syntes det var så godt!

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg