God Påske!

God påske alle sammen! Håper alle koser seg i finværet. Her er vi godt i gang med å fortære påskegodiset. I år raidet jeg helsekostbutikken Røtter i Oslo for gelatinfri godis og smågodtavdelingen på supern. Alt mitt gotteri er uten gelatin, bivoks, honning og røde lus (E120).
Vegansk påskegodis for tre personer.
Påske"egget" mitt.
Denne kyllingen har jeg hatt siden
jeg var liten. Den er hul inni,
og du åpner den i bunnen.


Hvis du vil lage hjemmelaget godis så anbefaler jeg disse to sjokoladeoppskriftene:

Konfektkuler:
  • 1 dl pistasjnøtter
  • 1 dl mandler
  • 10 dadler
  • 3 toppede ss kakaopulver
  • ½ ts vaniljepulver
  • ½ ts kanel
  • 1 liten ss kokosnøttolje
  • 2 ss agavesirup
  • 1 ss Lucumapulver (kan sløyfes)
Kjør mandler og pistasjnøtter til fint mel i kjøkkenmaskin (for en litt billigere versjon kan pistasjnøtter byttes ut med cashewnøtter). Tilsett så dadlene og deretter de andre ingrediensene.

 Kjør alt sammen til en ferdig deig. Lar du deigen stå litt i kjøleskap blir det lettere å trille ut kulene. 
 Rull kulene i grovhakkede pistasjnøtter eller som jeg gjorde her, kakaopulver. Legg hver kule på en bit aluminiumsfolie og klem sammen i toppen! 
 Supersunt og supergodt!


Fylt konfekt med rå karamell:
  • 1,5 dl mandler
  • 2 dl dadler u/stein
  • 1 ts vaniljepulver
  • ½ dl kokosblomstsukker
  • ½ dl agave m/kanel (evt. vanlig agavesirup)
  • Mørk, vegansk sjokolade (ca. 150g.)

    Kjør mandler i en kjøkkenmaskin til det begynner å klebe seg. Skrap løs fra kanten på bollen og kjør litt til. Ha i dadler og kjør til disse har blandet seg godt med mandelmassen. Tilsett kokosblomstsukker og vaniljepulver, og deretter agavesirup og kjør til det er en jevn klebrig masse. Smelt sjokoladen og hell i former eller i isbitbrett. Formene skal være halvfulle. Rull karamellen til kuler som passer oppi formene og dytt de ned i sjokoladen. Pass på at de er helt dekket med sjokolade. Sett i kjøleskap ca. 30min eller til de har stivnet. Klem de forsiktig ut og nyt! Fantastisk!
Fortsatt god påske alle sammen!

Kommentarer

  1. Namnamnam! Vegansk påskegodt er best! Sitter her i sofaen med en haug godteri selv.. Fint å kose seg litt før en må på jobb :-)

    Ha en riktig god påske, Anette!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Love godis! Spiser lakris nå jeg. Nyyyydelig! ;) Ha en fortreffelig påske kjære Hege! Klem!!!

      Slett
  2. Svar
    1. Takk. Har hatt det i snart 30 år. Kan ikke si jeg har sett noen som ligner ennå;)

      Slett
  3. Så mye godt du fant! Hahaha, jeg husker de påskekyllingene godt fra da jeg også var liten. Har desverre ikke spart på de, tror jeg, men de var gøyale :P
    Konfektkulene så kjempegode ut. Er de dødninghodene veganske? Det visste jeg ikke. Men takk og lov for lakris! Nesten uansett hvilken form den kommer i, så er den vegansk ;)

    SvarSlett
  4. Det er en type dødninghoder som er veganske og en som ikke er det, så man må følge litt med. Den på kinoen i byen her er ikke vegansk, men den på Meny var det. Veldig gode da. Elsker lakris!

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg