Rå, vegansk is!

Jeg har prøvd å lage rå is for første gang i mitt liv. Resultatet mener jeg ble veldig vellykket! Jeg tok utgangspunkt i oppskrifter fra boka Raw Cake av Caroline Fibæk.

Sjokoladeis

Rå vaniljeis (ca. 2 pers.)

  • 2 dl cashewnøtter/macadamianøtter
  • 1,5 dl vann
  • 3 ss agavesirup
  • 2 ts vaniljepulver
Fremgangsmåte:
Kjør cashewnøttene i blenderen til fint mel, evt. macadamianøtter hvis du bruker det.  
Ha i vann, agave og vaniljepulver. Om du ønsker at den skal være så hvit som mulig kan du bruke vaniljesukker i stedet. Vaniljepulveret gjør isen mørkere på fargen, men er fantastisk god!
Kjør blandingen godt i blenderen og hell over i en bolle. Har du iskrem-maskin er det helt topp. Jeg har dessverre ikke det, ennå, og må til med manuell prosesering... Sett bollen i fryseren i 4 timer og rør godt hvert 20 minutt. Når den har stivnet kan du ta den ut og la den stå på benken noen minutter før du får servert den.

Andre smaker:

Sjokoladeis: Ha i 4 ss kakaopulver og 3 ss kokostblomstmelis i vaniljeisen før den går i fryseren. Rør godt!
Pistasjis: Ha i 1 dl finhakkede pistasjnøtter uten salt i vaniljeisen sammen med 1 ss kokosblomstmelis. Rør godt!

Kommentarer

  1. Jeg har også Raw Cakes-boka. Kjøpte den på Raw 42 i København, og ga den til alle venninnene mine til jul det året. Har ennå ikke blitt servert noen produkter fra denne boka når jeg har vært på besøk hos noen av dem, men har testet ut en del av oppskriftene selv. Brownies-ene med karamell ble kjempegode, blåbærtertene også.

    Spennende blogg. Jeg skal flytte på slutten av året, og skal gjøre mitt beste for å få en hel-vegansk leilighet. Forhåpentligvis kan jeg få noen tips fra denne bloggen. Det store prosjektet er sofa; uten dunfyll i putene, uten ullstoff eller skinn, og laget i miljøvennlige materialer. Får stort sett bare rare blikk når jeg spør om dette i møbelbutikker rundt omkring. Noen tips?

    Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tenker å lage et innlegg snart om veganske og miljøvennlige materialer og møbler til hjemmet, så følg med. Mitt foreløpige tips til sofa: Jeg kjøpte på IKEA rett og slett. Karlstad sofa er "vegansk", med unntak av trekket som heter Tenø Lys grå. Den inneholder litt ull. Miljøprofilen er jeg litt mer usikker på, men IKEA går jo ikke for å være verstinger på dette akkurat. Veldig fin og rimelig sofa da. Liker den kjempegodt. En sofaprodusent som er dyr, men veldig miljøvennlig er Norrgavel. Problemet med disse er at de fleste sofaene inneholder dun og fjær... Arg. De har veldig fine møbler og er til og med svanemerket... Vanskelig å få begge deler virker det som. Skal sjekke ut litt mer og legge det ut her om jeg finner noe. Brukt er jo veldig miljøvennlig da om du liker litt retro. Så etter sofa på fretex når vi trang ny, men hadde litt problemer med str og farger ettersom vi har veldig liten stue. Og samboeren min var ikke så happy for de alternativene jeg kom med;) haha

      Slett
  2. Rå is høres så enkelt ut, men jeg får det liksom aldri helt til :P Men i går spiste jeg min første skål med rå hasselnøttis med kokoskrem og sjokoladebiter. Så godt! :D Denne så jo kjempelekker ut.

    SvarSlett
  3. Er litt styrete å røre i den hvert 20 min. Ønsker meg ismaskin:-) Ble veldig god da, men veeeldig mektig. Er jo bare nøtter...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg