Fredagstaco

Her i huset er det obligatorisk med taco, film og godis på fredagskvelden. Fredagskvelden er høydepunktet i uka! Nå om dagen går vi på en liverflush diett her i huset, som betyr at vi har en merkelig frokost (Bestående av sitronsaft, olivenolje, hvitløk og kayennepepper) og resten av maten er helt rå! Ingenting varmebehandlet i 3 uker! Så jeg gir dere oppskrift på både vanlig taco og rå taco. Ganske like egentlig.

Mmmm... taco!
Vegantaco:


Dette har vi som tilbehør/grønt:
  • Agurk, hakket i terninger
  • Løk, i terninger
  • Paprika, i terninger
  • Grønn salat
  • Mais
  • Tortillachips med solsikkeolje og salt eller tortillalomper. Evt. skjell (helst uten palmeolje!) 
  • Evt. revet vegansk ost
 Tacosaus:
  • En boks økologiske hakkede tomater
  • 1/2 grønn paprika, i biter
  • 1/2 rødløk, i terninger
  • 2 ss tomatpurè
  • Ca. 5 skiver grønn jalapeno, finhakket (fra glass), kommer ann på hvor sterk man ønsker den.
  • 1-2 ss olivenolje
  • Salt, pepper, hvitløkssalt, paprikakrydder, koriander (Ca. 1/2 ts av hver eller smak til)
  • 1 liten ss spisskummen
Bland alle ingrediensene godt. Smak til med krydderne og evt. jalapenoen. Alternativt kan man bruke et ferdig glass tacosaus, men denne er bedre!

Vegetardeig:
Vegetardeigen ferdig stekt
  •  Ca. 3 dl nøtter og frø. Bruk gjerne en blanding av mandler, hasselnøtter, valnøtter, solsikkefrø, linfrø, sesamfrø eller annet du har i huset eller liker. Blir godt uansett!
  • 1/2 gulerot
  • 1 bit (ca 4-5cm) squash
  • 1/2 gulløk
  • Salt, pepper, hvitløkssalt, løkpulver (kan sløyfes), paprikakrydder, litt chili.
  • 2 ss spisskummen
  • Olje til steking
Kjør nøttene og frøene i en kjøkkenmaskin til de er ganske finmalte. Ha i gulerot, squash og løk. Kjør til dette er godt blandet. Ha i en bolle og bland inn spisskummen og de øvrige krydderne. Jeg synes det er godt med mye smak, men begyn med litt og heller ta i mer etter du har prøvesmakt. Her kan du også ha i rester av ris, coscos, quinoa ect. Funker bra sammen. Stek i stekepanne som vanlig tacodeig og husk å ha i litt olje så den ikke setter seg fast. Når den ikke er så veldig klebrig lenger og får litt farge er den ferdig. Står den for lenge blir den tørr.

Server varm sammen med skjellene/lompene, grønsakene, tacosausen og evt. soyarømme.
Nam Nam!!



Rå taco:

Tacosaus:
Samme som over, bare at du finhakker ferske tomater i stedet. Ca. 3-4 tomater.

Vegetardeig:
Samme oppskrift som over. Når du har blandet ingrediensene sprer du deigen ut på et bakepapir på et brett og setter det i dehydratoren i ca. 3-4 timer. Har du ikke dehydrator kan du sette det i solen i vinduskarmen eller i ovnen på laveste varme med døren åpen.

Når vi har rå taco har vi ikke noen skjell eller lomper til. Du kan evt. fylle hjertesalatblader med tacofyll.

Ha en super fredagskveld!

Kommentarer

  1. Nam :-)
    Jeg pleier å bare bruke tvp som "kjøttdeig", og så krydrer jeg det godt.. Og så synes jeg det er sinnsykt godt med kidneybønner i :-) Og gjerne tofutti sour supreme.

    SvarSlett
  2. Jeg bruker ofte tvp jeg oxo, men med denne nøtte/frø/grønsaks blandingen får man i seg mye sunt. Som samboeren min sier: "Det er ren helsekost!" Hihi Blir veldig god da. Vi lager opp mye når vi først lager det og så har vi til tacosalat-lunsj og annet mange dager etter. Kan oxo fryses. Bønner bruker jeg skjeden. Ikke så mange som spiser det her i huset. Skal prøve å få det inn mer i maten.

    SvarSlett
  3. Jeg pleier også å bruke tvp eller kun bønner i taco, men dette var jo spennende :) God helg!

    SvarSlett
  4. Takk! God helg! Håper alle nyter det fantastiske været vårt! Jeg var litt fysen etter tacoen og bestemte meg for å lage en rå gulerotkake. Snart klar til spising;-) hihi

    SvarSlett
  5. Jeg bruker mest tvp i taco, men synes ofte det blir litt for bløtt. Neste gang skal jeg bytte ut halvparten med nøtter, så blir det nok helt perfekt :D

    SvarSlett
  6. Nøtter og frø gjør seg godt som vegetardeig. 50% nøtter og 50%tvp er veldig godt. Bruker det ofte selv. Kan bruke det som fyll i lasagne, pizza osv oxo...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg