Rå sjokolademousse

Her er en oppskrift jeg har laget på sjokolademousse som er et resultat av denne ukens eksprimentering med rå sjokolade. Den ble fryktelig god! Sånn ohlalah-helledussan-jeg-bare-må ha-mer god. Luftig og kremete og ikke for tung. Jeg har ikke lengre noen grunner til å lage mousse med krem eller fløte... Hmmmm... var det mer igjen tro??

Mmmmmmmousse....

Ingredienser til 4-6 personer:   
  • 3 dl dadler, bløtlagt i min. 2 timer
  • 2 dl av bløtleggingsvannet
  • 4 store ss Artisana macadamiasmør (evt annet nøttesmør)
  • 1 ts vaniljepulver
  • 4 ss kakaopulver
  • 1 dl kokosnøttolje, smeltet i vannbad
  • Litt havsalt

Fremgangsmåte:
Legg dadler i vann i minimum 2 timer. Hell ut alt vannet unntatt 2 dl. Ha dadler og bløtleggingsvannet i en kjøkkenmaskin og kjør til dadlene er blandet godt med væsken. Tilsett resten av ingrediensene og kjør alt sammen til en jevn røre. Ha så mousseen over i en stor bolle og visp den kraftig i 5 minutter med en elektrisk visp. Dette for å få den luftig og fin. Hell deretter røren i serveringsformer og sett i kjøleskapet i minimum 30 min. Kan godt lages dagen i forveien også. Server som den er eller med friske bær, agavesirup eller rå vaniljesaus.

Rå vaniljesaus:
Bland sammen 1 ss cashewnøttsmør, litt mindre enn 1/4 ts vaniljepulver, 2 ss agave og 1 ss vann i en bolle. Kan helles på toppen av mousseen eller serveres ved siden av. Nam nam :)

Du kan få tak i alle produktene hos Økosjokolade!

Kommentarer

  1. Mmmm<3 Jeg lager en raw mousse som er nesten helt lik denne og den er det BeStE jeg vet!! Bedre enn alle andre sjokolademousser jeg har smakt, både aw, veganske og vanlige :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er veeeldig god. Bedre enn vanlig synes jeg! Og mye sunnere!!! :-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg