Alternativer til sukker!

Jeg vil informere dere litt om alternativer til sukker. Jeg har skjelden eller aldri sukker i huset. Noen ganger kjøper jeg melis hvis jeg skal lage glasurer el. siden dette ikke alltid er like lett å erstatte. Hvorfor kutte ned på sukkerforbruket? Det skal jeg forklare her:

Fakta om sukker:
I gjennomsnitt spiser en person ca. 40 kg sukker årlig!! Dette får vi i oss ikke bare gjennom sukkerholdige drikker og godterier, men også gjennom en stor andel av ferdigvarer som middagsretter, kjeks, frokostblandinger, syltetøy og pålegg. Vi spiser altså 40 kg i året av et tilsetningsstoff kroppen ikke trenger i det hele tatt, og som man mener kan ha en direkte eller medvirkende årsak til nedsatt immunforsvar samt en rekke sykdommer, bl.a. diabetes og hjerte- og karsykdommer, psykiske lidelser, blindhet, impotens etc. I tillegg er sukker hovedårsaken til hull i tenner og dårlig tannhygiene.

Hva kan jeg erstatte sukker med?
Det finnes mange gode alternativer til raffinert sukker for å oppnå en søt smak. Du bør imidlertid holde deg til naturlige søtningsstoffer og ikke velge kunstige produkter som kan være enda mer skadelige for deg enn sukker, som f.eks. aspartam eller acesulfam K. (Hvis dette er en ingrediens i noe jeg ønsker å kjøpe på butikken legger jeg den alltid fra meg. Aspartam er ofte forbundet med diabetes og synsforstyrrelser.)
Husk at ingen søtningsmidler er å regne som kosttilskudd som man skal inntas i ubegrenset mengde. Det beste man kan gjøre for å redusere sukkerforbruket er å venne seg til at ting kan smake litt mindre søtt. Med litt tilvenning vil man oppdage nye nyanser av gode smaker og ha mindre behov for det veldig søte. I tillegg kan det være smart å benytte seg av flere søtningsmidler sammen. Disse vil da kunne gi opplevelsen av en fyldigere og søtere smak uten at man trenger å bruk så mye søtning totalt.
Jeg vil anbefale deg disse søtningsmidlene i stedet for sukker:

  • Stevia
  • Yaconsirup eller yaconpulver
  • Erytritol (Sukrin)
  • Agavesirup
  • FOS
  • Kokosblomstsukker (palmesukker)
  • Bjørkesøt
  • Lønnesirup

Evt. kan du bruke brunt sukker eller helst Sucanat, som er 100% sukker-rør uten rafinering eller prosessering av noe slag annet enn tørking, dette beholder alle de opprinnelige næringsstoffene som finnes i sukker-rørplanten.

Hvordan erstatter jeg sukker i f.eks. baking?
Jeg pleier å bruke Sukrin og agavesirup i baking. Gjerne 50/50 av hver, tilsvarende mengden med sukker eller litt mindre. Når du bruker flytende søtning i bakst kan det hende du må holde igjen litt med væsken. Stevia er også super å søte med om du ikke er avhengig av et visst volum søtning i bakst, mat eller kaker. Det har også kommet et produkt som heter Sukrin+ der de har blandet erytritol og stevia. Denne funker fint alene også. Den er dessuten genial å søte drikker med, som f.eks. lemonade.

 
Hvor får jeg kjøpt disse søtningsmidlene?
De fleste kan kjøpes i helsekostbutikken. Det finnes også mange nettbutikker som selger disse bl.a. Økosjokolade.no, Funksjonellmat.no og iHerb.com.

Kommentarer

  1. Bra skrevet :) Jeg prøver å kutte ned på hvitt sukker,og har bestilt noen nye ting fra Iherb som jeg gleder meg til å prøve! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Det aller beste er jo om man vender seg av med at alt skal smake veldig søtt i utgangspunktet, men det er veldig mange søtninger som er mye bedre enn sukker både ernæringsmessig og på smak:-)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg