Muffins

Ingenting slår muffins! Blåbærmuffins, bringebærmuffins, gulrotmuffins, sjokolademuffins, bananmuffins, vaniljemuffins m.m. Litt topping på og vips, man har cupcakes. Jeg er mest fan av vanlige muffins må jeg innrømme, men innimellom er det gøy med litt stæsj på ;) Her er en super basisoppskrift for de fleste muffins, du kan ha i det du selv liker best. Personlig er jeg veldig svak for blåbærmuffins... Mmmmm... nam..

Blåbærmuffins med ostekrem topping, mørk sjokolade og bringebær.
Ingredienser til ca 15-20 stk:
  • 300 g hvetemel
  • 1 ss bakepulver
  • Litt salt
  • 60 g brunt sukker eller liknende
  • 60 g agavesirup
  • 2 store ss soyamel
  • 3 1/2 dl soya- eller havremelk
  • 6 ss solsikkeolje
  • 1/2 ts vaniljepulver

Fremgangsmåte:
Bland sammen de tørre ingrediensene i en bolle og de våte i en annen bolle. Hell de våte ingrediensene i de tørre og bland forsiktig. Ikke rør mye bare fold det sammen forsiktig. En muffinsform til stekeovnen er genial her for å få dem til å holde formen både med og uten papirformer. Ha 1-2 ss røre i hver form og stek på 200 grader i 15-20 minutter eller til de er gyldne og gjennomstekt. La dem hvile litt før de tas ut.

I denne røren kan du ha i frosne eller ferske blåbær, bringebær etc etter ønske. Noen blander de rett inn i røren og noen legger på bærene rett før steking. For sjokolademuffins, bland inn 2-3 ss kakaopulver i røren.

Tips: Jeg liker å ærstatte 50 g mel med Fiber Fin. Og man kan fint bruke spelt eller endre melsorter i stedet for hvete. Prøv deg frem. Jeg bruker også mye agave eller kokosblomstsukker i oppskriftene mine. Vil du bruke vanlig sukker eller brunt sukker så bruker du 120 g av dette.

Som topping bruker jeg noen ss kremost, sammen med melis, vaniljepulver og soyakrem. Smak deg frem. I den på bildet over rørte jeg inn noen tinte blåbær. Da ble kremen lilla..
Muffinsform. Her legger jeg i frosne bringebær rett før steking.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg