Hvordan få til et vegansk og/eller miljøvennlig interiør?

Jeg har fått noen spørsmål om hvordan en veganer bør møblere hjemme og hva man skal velge av møbler når man pusser opp eller flytter inn i ny leilighet. Jeg og mange med meg er også opptatt at at interiøret skal være så miljøvennlig som mulig. Så hvordan gjør man det egentlig da, når man skal både være miljøvennlig, unngå ull, silke, skinn/pels, dun/fjær og få det praktisk og rimelig? Her kommer en liten innføring i hva du bør gjøre og se etter. Og hvilke materialer og butikker du kan bruke.


Stilmix er bare kult. Gammelt+nytt=sant!

 

Slik begynner du å planlegge interiøret:

  1. Jeg begynner først å se på hva jeg har som jeg kan bruke. Kan jeg beholde sofaen hvis jeg trekker den om? Er disse stolene kule nok til at de kan friskes opp med litt maling? Hva kan males, tapetseres, trekkes om eller brukes som det er?? Se på det du vil beholde. Hvilken stil er det? Kan det passe inn til det meste annet du har lyst til å skaffe deg?

  2. Så ser jeg på hva jeg ikke kan eller vil ha lengre. Dette kan enten gis bort til venner eller på byttekvelder. Andre alternativer er Fretex, loppemarked eller selge det på Finn.no om det er fine ting du tenker at kan selges. Å selge møbler og ting som er fine, men ikke passer hos deg lengre er også en fin måte å få inn litt ekstra kroner til et evt. oppussingsprosjekt.

  3. Lag så en liste over ting du ønsker deg eller trenger. F.eks. ny sofa, nytt spisebord, ny kommode etc. Hva kan du kjøpe brukt og hva må du kjøpe nytt? Sett opp en liste og ta med deg rundt til bruktbutikker, loppemarkeder, Fretexbutikker, gjennviningsstasjoner ol. Du kan også spørre venner og kjente om de har noe som kan passe eller vet om noe. Gi bort sidene eller torget på Finn.no er også supre steder å finne kupp på. Jeg har funnet mye der som ikke har kostet meg annet en en liten kjøretur.

  4. Vær grundig når du leter etter nye møbler. Å finne nye møbler som ikke er miljøfindtlige eller inneholder ull, skinn, fjær eller regnskogtre kan noen ganger være en utfordring. I allefall om du har stramt budsjett og er litt kresen samtidig. Men om du bedriver litt flittig detektivarbeid før du går i butikkene kan du lære mye nyttig. Let på nettet, ring kunseservice og spør betjeningen i butikken. Får du ikke ordentlige svar er dette som regel ikke noe godt tegn. Vær klar på hva du ønsker: Farge, tekstil, pris, fasong, størrelse, komfort, treverk etc.

TIPS:

  • Brukt er veldig miljøvennlig. Det er ikke alltid så lett å finne ut om stoffet i sofaen på Fretexbutikken er ull eller ikke, eller om det er dun i putene. Jeg er ikke alltid så nøye på dette. Jeg unngår skinn og ull så langt som mulig og liker ikke dun eller fjær, men jeg tenker også at miljøet og dyrene har det bedre av at jeg kjøper brukt fremfor nytt uansett. Jeg kjøpte en gammel koffert som jeg etterpå så at det var en skinnreim inni. Jeg har den ennå og kaster den ikke. Men jeg ville ikke kjøpt en brukt skinnsofa.

  • Om du ikke får til interiøret ditt slik du vil kan du leie en interiørkonsulent! En interiørkonsulent kan hjelp deg med farger, sammensetninger av brukte og nye møbler, finne møbler for deg eller gi deg en oversikt over hva du bør gjøre i ditt hjem for å få det som du vil. Det koster ca 500kr timen å få noen hjem til deg for å gi deg råd og tips og kan være vel anvendte penger.

  • Noen ganger kan det være lurt å få spesiallaget møbler. Hvis du ser etter et spisebord med spesielle mål f.eks. kan du få noen til å lage det for deg. Det finnes noen som lager møbler kun av drivved og gamle planker fra låver etc. Disse koster gjerne litt mer enn ferdigproduserte, men du får noe ingen andre har, møbler som er veganske, miljøvennlige og helt etter dine mål og spesifikasjoner. Du finner mye på nett om du Googler hva du er ute etter.


Interiørbutikker og nettsteder for nye møbler med en tilfredstillende miljøprofil og utvalg av veganske produkter:

  • IKEA har fokus på miljø og etikk. De fleste av møblene er veganske. Se opp for dun og fjær i sofaputer, og skinn og ull i stoler og sofaer. Skal du ha en fin og rimelig sofa fra IKEA som er veldig god å sitte i er Karlstad et godt alternativ. Bare ett av trekkene til denne sofaen inneholder ull og det er ikke fjær i putene i mottsettning til Stockholm-serien der de har brukt sjøfuglfjær!! Se på innholdsfortegnelsen. Den ligger både ute på nett og i butikk. Dette gjør IKEA til et av de letteste stedene å finne informasjon om produktene de selger.
  • Norrgavel er den eneste møbelprodusenten jeg vet om som er svanemerket! Det skal de ha all ære for. De sier at om du graver sofaen deres ned i hagen skal ALT være borte iløpet av 20 år! Ulempen med Norrgavel er at de ofte bruker ull, dun og fjær i sofaer og stoler, og at de er ganske dyre. Men designet er det ingen ting å utsette på! Nettsiden deres er ganske informativ om produktene og hva de består av. Vel verdt et besøk.
  • Green Lullaby har møbler til barn laget av resirkulert papp! Trenger du en barneseng eller andre møbler til barnet ditt er dette stedet å lete! Krysser fingrene for at dette lages til voksne etterhvert også;)
  • Romfisk er et lite miljøvennlig møbelfirma som holder til i Oslo. De har kul design og lager møbler med økologiske MDF plater som leveres flatpakket og settes sammen som et puslespill. Uten bruk av verktøy. Morsomt hvis du ønsker å støtte de små aktørene, få kortreist og spennende design og noe helt spesielt som ikke mange andre har. Prisene er ikke avskrekkende høye hvis du tenker på hva du får, men du bør ha litt ekstra kroner på budsjettet...
  • Bohus samarbeider med Regnskogfondet og er medlem av Grønt Punkt Norge. Dette gjelder ikke deres konkurrent Skeidar. Skal man handle på Bohus vil jeg allikevel anbefale at man ser nøye på beskrivelsene av produktene. Mange produkter inneholder dun/fjær, skinn eller ull, men absolutt ikke alle. Vil man handle på en vanlig møbelbutikk og ikke vil ha IKEA møbler er Bohus et godt alternativ.

Bruktbutikker verdt et besøk:

  • Godagers selger redesign av retromøbler på nett. Har også en liten butikk i Oslo. En av mine klare favoritter. Kule møbler og kult konsept.
  • Precious er også en redesign butikk. De har butikk i Tønsberg, men selger også møbler over nettet. Fargesterke og kreative! Må sees! OBS. Møblene går fort unna her, så det lønner seg å besøke butikken eller være raskt på nett når de får inn nye ting.
  • Finn.no er den beste bruktbutikken på nettet, spesielt hvis du er litt handy og kan pusse opp møbler selv. Gi Bort sidene er supre. Noen av de beste kuppene jeg har gjort var på gi bort sidene der annonsen ikke engang hadde bilde.
  • Fretex er et supert sted å finne møbler, lamper etc. Det er gjerne litt dyrere enn på Finn, men du kan til gjenngjeld prøvesitte sofaen før du kjøper den eller se hvilken tilstand møblene er i. Dessuten støtter du en god sak ved å handle der.
Det finnes også massevis av brukt- og antikkbutikker i alle landets byer og tettsteder. Finn ut hvilke som er nærsmest deg og ta deg en tur innimellom. Skal man finne akkurat det rette møbelet til stuen må man noen ganger være tålmodig. Gå innom Fretex, bruktbutikker etc. en gang i uken samt se på Finn.no daglig eller flere ganger i uken. Noen ganger kan et møbel selges bare noen timer etter at det er lagt til salgs. Men det er absolutt verdt jobben hvis du finner det perfekte møbelet til stuen som ingen andre har. Happy Hunting!


 

Materialer som er miljøvennlige:

  • Bambus (finnes i gulv, møbler, klær, sengetøy, kjøkkenutstyr etc.)
  • Corian (brukes gjerne til benkeplater, møbler etc.)
  • Resirkulert papp
  • Norsk treverk (lokalt og kortreist)
  • Kebony (svanemerket treverk til bruk både ute og inne)
  • Malmfuru (naturlig imprignert)
  • Norsk skifer
  • Strå (Biri-tapet er laget av norsk strå og er veldig miljøvennlig og veldig kul)


Håper dette hjalp litt med å få klarhet i hva man bør se etter av møbler og inredning som veganer og miljøbevisst forbruker. Jeg kommer tilbake med flere tips om vegansk interiør ved en senere anledning. Da litt mer spesifikt om produkter og merking. Ha en fin dag videre!

Kommentarer

  1. Takk for mange supre tips! Det har ikke falt meg inn at IKEA eller Bohus har miljøvennlige produkter. Jeg har trodd at jeg måtte gå på de dyre, ekslusive butikkene når jeg nå snart skal kjøpe en ny, vegansk, miljøvennlig sofa. Skal jammen ta meg en tur på IKEA.

    Mari :-)

    SvarSlett
  2. Så bra jeg kan hjelpe til! :o) God tur til IKEA;)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg