La Boheme i Den Norske Opera


I går var jeg på Den Norske Opera og så nyoppsetningen av La Boheme. Jeg har aldri sett denne operaen før, men har hatt lyst til å se den i mange år nå. Bohemenes liv har alltid fascinert meg.

La Boheme er en italiensk opera i fire akter av Giacomo Puccini, komponert i 1896. Handlingen er inspirert av en roman av Henri Murger: La Vie de Bohème.
Stykket utspiller seg i kunstnerkretser i det senere 1800-tallets Paris og de bærende rollene er poeten Rodolfo (tenor), skredderen Mimi (sopran), maleren Marcello (baryton), musikeren Schaunard (baryton), filosofen Colline (bass) og den tidligere sangeren Musetta (sopran).

Historien omhandler hovedsakelig møtet og forelskelsen mellom Rodolfo og Mimi, og Mimi sin sykdom og til slutt død. I originalen har Mimi tuberkulose, men i nyoppsetningen i Norge har Mimi kreft. Den "norske versjonen" drar inn nåtiden i stykket og viser en Mimi uten hår i en sykeseng i et klinisk miljø. Scenen skifter mellom de originale kulissene og de nye kulissene som er et sykehus. Marcello, Shaunard, Colline og Musetta veksler mellom å være Rodolfo og Mimis venner og legene som behandler henne. 

Hva jeg mener om stykket: Etter min mening når ikke denne helt opp dessverre. Det moderne tar alt for mye plass og er for meg i veien for selve historien. At den vakre sangen der Mimi presenterer seg for Rodolfo blir fremført i sykehus-kjortel og med barbert hode er i mine øyne utilgivelig. Det ødelegger magien for min del. Jeg som gråter bare jeg hører denne sangen på cd fikk ikke en liten grøsning engang. I denne versjonen så begynner det med at Mimi dør på sykehuset, for så å bli levende igjen i Rodolfo sitt hode. Vi går glipp av det aller første magiske møtet mellom de to. Sangene er veldig fine og stemmene imponerende. Jeg liker de gamle kulissene godt. Her kunne de med fordel brukt "less is more" prinsippet. Det er så mye som skjer på scenen, så avanserte datafinesser og bevegelige kulisser at man blir litt svimmel og jeg får ikke den kontakten med karakterene som jeg kunne ønske. Uansett, Operaen er intet mindre enn imponerende. Selve bygget og salen er fantastisk. Og man ser at her er det lagt ned mange arbeidstimer.
Om jeg skal gi den et terningkast så må det bli 4. Jeg anbefaler alle som vil se den å ta turen til kinoene på lørdag i stedet for til operaen. Lørdag vises den live på 50 kinoer over hele landet. Dette er første gang det gjøres slik i Norge. For de som aldri har sett eller hørt noe fra denne operaen så kan jeg anbefale noen videoer på youtube. Denne fremføringen med Angela Gheorghiu er helt fantastisk og her er også et utdrag fra La Boheme med Angela. Denne damen er fantastisk, og for de som liker opera må jeg bare anbefale denne videoen med Angela. Sukk...

Billettene til Operaen fikk jeg til bursdagen av kjæresten min. Før forestillingen var vi å spiste middag på Helt Rå i Sandvika. Mmmmm... Nydelig mat!!! Anbefales alle matglade, enten du er Veganer eller ikke.

Her var vi på et lite gratis innføringskurs i La Boheme før forestilling.
Nyttig å få med seg!

Fantastisk interiør.
Veggene absorberer lydene slik at det blir minimal akustikk.
Vakkert!!!
Nydelig lys! Meget spennende former.
Det var mye folk overalt.
Snittalderen lå på ca 65 år...
Gåstoler og rullestoler er ingen hindring!
Her skal man på Opera;)
I pausen ble det tid til et glass rødvin! Mmmm...
Ha en fin dag alle sammen. Hilsen fra Anette:-)

Kommentarer

Populære innlegg