Fylte Paprika!

I går på Valentinsdagen laget samboeren min middag til oss og jeg stod for dessert. Tenkte jeg skulle dele oppskriftene med dere, da det var veldig god mat!


Min kjære laget fylte paprika med grønn saus, ovnsristede cherrytomater, salat og asparges. Jeg ertet han med at det så ut som om paprikaen hadde kastet opp på tallerkenen! Hahaha.... Morsom mat og veldig god! Her er oppskriften (vistnok hentet fra Veganmisjonen + noen små endringer):

Fylte Paprika, 3 stk:
3 store røde paprika (som står på flatt underlag)
1 boks kikkerter (ferdig kokt, ca. 250-300g)
1,5 dl valnøtter, grovhakket
2 stilker vårløk, hakket
3 fedd hvitløk, finhakket/mortret
1 ss sesamfrø, mortret/knust
Litt estragon
Salt og pepper
Olivenolje
_________________

- Kutt hattene av paprikaene, fjern frø og hinner og sett de på et bakepapirkledd stekebrett.
- Stek på 225 grader i 10 min. Legg til side lokkene. Ta evt ut væske som har samlet seg i paprikaene.
- Bland kikkerter, hvitløk, vårløk, valnøtter, sesamfrø, estragon og litt salt og pepper i en liten kjele og la det surre i litt olivenolje i ca. 10 minutter.
- Fyll paprikaene med kikkertfyllet og sett i stekeovnen ca. 10 min til.
- Server med hattene og grønn saus.


Grønn Saus:
3 grønne paprika
1-2 ss hvitvinseddik (kan sløyfes)
ca. 1 krm cayennepepper (forsiktig, smak deg frem)
Olivenolje
Litt salt
___________________

- Rens paprikaene og del i biter.
- Ha de i en blender og hell på litt olivenolje.
- Kjør sammen til den får en sausaktig konsistens, evt ha i mer olivenolje.
Smak til med cayennepepper, hvitvinseddik og salt.


Paprikaene serveres med ovnstekte cherrytomater (del de i 2 og krydre de med salt og litt stjerneanis og stek de i ovnen sammen med paprikaene til de blir ganske sprø), salat og pannestekte asparges med salt og pepper. Mmmmmm....middag!!!!





Desserten jeg laget! Her kjøpte jeg sjokoladeskjell på Ica Maxi. Noen av variantene er veganske! Disse fylte jeg med is til samboeren og alpro vaniljedessert til meg. På toppen strødde jeg frukt fra boks og friske bringebær. Så pyntet jeg det med mørk sjokolade som jeg smeltet og laget sjokoladehjerter med (putt sjokoladesausen i en pose og klipp et lite hull i enden, tegn hjerter på en kald tallerken og sett i fryseren frem til du skal bruke de) og mynteblader. Rask og veldig god dessert!







Til dessert hører også dessertvin og hva passer vel bedre enn vin med sjokoladesmak! Kjøpt på sjokolademuseet i Paris!!! Olalaaaa!

Vel bekomme!

Kommentarer

Populære innlegg