Grønnkål chips!

Her kommer en sunn og god snacks for de som vil unngå potetgull for en periode, leve litt sunnere eller bare vil prøve noe nytt og spennende. Jeg har aldri hatt så veldig sans for grønnkål, og har slitt med bruksområder for denne kålen. Men jeg har gang på gang hørt om dens sunne egenskaper og er glad jeg endelig har funnet en grønnkål-rett jeg virkelig liker.
Grønnkål chips
Ingredienser, en bolle:
  • En pakke grønnkål, ca 200g. (Curly-kale)
  • 6 ss olivenolje
  • 5 ss tamari soya saus
  • 5 ss næringsgjær
  • 1/2 ts maldonsalt
  • 1 ts oregano
  • 1/2 ts hvitløsalt
  • litt røkt paprikapulver
  • litt curry

Fremgangsmåte:
Skyll og rens grønnkålen. La den tørke godt før du begynner å lage chipsen. Ta vekk stilkene/stammene i kålen. Disse tørker dårlig og blir bare seige. Del opp i passelige biter, husk at kålen krymper under tørking så lag de litt større en du egentlig vil ha dem. Ha dem i en bolle og bland først inn olivenolje, så tamari soya sausen. Bland godt. Ha i næringsgjær og krydder og bland. Hvis du ikke vil ha ostesmak på chipsen er det bare å droppe næringsgjæren. Krydderne ovenfor er et forslag til hvordan du kan gjøre det som jeg syntes var veldig godt. Du kan bruke hvilke krydder du vil. Fordel grønnkålchipsen på 3 brett og sett i tørkemaskin på 40 grader i litt over 3 timer. Har du ikke tørkemaskin kan du sikkert bruke en stekovn med laveste varme og døren på gløtt. Da må du bare følge med når det er tørt nok til å spise.

Kommentarer

Legg inn en kommentar

Populære innlegg