Peru tur!

I morgen drar jeg til Peru i litt over to uker! På denne tiden tror jeg ikke jeg får blogget noe. Jeg skal prøve å være flink til å ta bilder av natur, mat, miljøet etc. og legge det ut her når jeg kommer hjem. Jeg har vært innom Happycow og skrevet ut oversikt over veganske og vegetariske restauranter i de byene vi skal besøke, så vi er godt forberedt! Forbredelser er viktig når man har et litt "spesielt" kosthold. Nå er jeg egentlig av den oppfatning at det er kjøtt, egg og melke forbrukerne som har det spesielle kostholdet, men men... På turen skal vi innom Lima, Satipo, Titikakasjøen, Cusco og Rio de Janeiro (Brasil). I Rio fant jeg 4 restauranter i byen som var helt veganske, så det lover godt foreløpig;)

Noen ting det er viktig å tenke på før reise for en veganer:
  1. Sjekke ut hvor det er veganske og vegetariske restauranter i det området du skal. Jeg anbefaler å printe ut oversikt over restauranter fra Happycow.net og ta med på tur.
  2. Ha rikelig med nøttebarer og annet mettende snacks i kofferten, i tilfelle du ikke har tilgang på vegansk mat og er sulten...
  3. Ha med nøttebarer, frukt og vegansk godis på flyet. Bare husk at det ikke kan være flytende og at epler etc. ikke må ligge igjen i bagen din når du lander. Man får ikke ha med seg frø etc. inn i andre land.
  4. Huske å bestille vegansk mat (spesifiser: VEGANSK!) på flyet der dette er mulig.
  5. Jeg tar alltid med litt mat hjemmefra så jeg er sikker på at jeg har noe å spise på flyet i tillfelle maten jeg får ikke er god eller at jeg ikke får noe vegansk mat. Eksempler på mat jeg lager i forveien og tar med meg er: Burgere, wraps og salat. Mat som pakkes i matpapir eller puttes i en pose. Kald wraps eller kald burger er super flymat. Dette kan de ikke ta fra det på flyplassen heller.

Håper alle får to fantastiske uker. Det skal jeg i allefall!
Klem fra Anette:-)
Machu Picchu i Peru. Inkabyen som ligger på 4000 meter. Hit skal jeg!!

Kommentarer

  1. Åh, så spennende :-) !! jeg gleder meg til å se bilder og høre om hvordan det var - både generelt og matmessig.

    God tur!! :-)

    SvarSlett
  2. Heldig! Peru hørtes fantastisk ut! Gleder meg til bilder. Ria er en fantastisk spennende by, men vær veldig obs på hvor du ferdes. Det er mye dårlige strøk med kriminalitet og narkotika hvor du helst ikke bør sprade rundt med veske og speilrefleks :P Jeg snakker av erfaring...

    SvarSlett
  3. Rio var veldig bra. Så ikke noe kriminalitet eller fattigdom i det hele tatt. Rene og pene gater og god mat. Vi lå på Copacabana da, så det har nok litt med hvor man ferdes...

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg